top of page

חדשות

חדשות אחרונות
ארכיון

במה שונים החולים בצרפת או גרמניה מישראל?

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קיים כינוס חירום בשיתוף פורום 'קהלת' וארגון 'קעליטה' (ארגון הגג של עולי צרפת בישראל) בנוגע להכרה ברישיונות הרפואה לעולים שהגיעו ממדינות האיחוד האירופי. זאת בנוסף להגשת הצעת חוק חדשה שמטרתה להפעיל באופן אוטומטי את ההכרה במקצועות הרפואה בישראל לפי הנחיות האיחוד.


אחד מחסמי העלייה והקליטה המרכזיים הוא ההכרה ברישיונות מקצועיים של עולים ותושבים חוזרים. רבים מן העולים שמגיעים לישראל אינם מצליחים להיקלט בה וחוזרים למדינות המקור לאחר שהתייאשו מלקבל הכרה ברישיונותיהם, חלקם אף בעלי מקצוע ותיקים במדינות מוצאם. בנוסף, יהודים רבים בוחרים מראש שלא לעלות לישראל מחשש שלא יוכרו רישיונותיהם.

העיסוק במקצועות הרפואה השונים – רפואה, רפואת שיניים, סיעוד, רוקחות ומיילדות, רווח מאד בקרב האוכלוסייה היהודית בעולם. במקצועות הללו חלקם של היהודים גבוה ביחס לחלקם באוכלוסייה, וחלקם של בעלי המקצועות הללו בקרב היהודים גבוה ביחס לחלקם של בעלי מקצועות אחרים. לפיכך, ישנה חשיבות מיוחדת למציאת פתרונות יעילים לסוגיית ההכרה ברישיונות אלו, וכל זאת תוך עמידה על משמר הרמה המקצועית של שירותי הבריאות בישראל.


ח"כ עודד פורר פתח את הכינוס ואמר: "מדוע רופאים שעלו ארצה ממדינות האיחוד האירופי ועסקו שנים רבות במקצועות הרפואה צריכים להתחיל את דרכם כאזרחי מדינת ישראל ללא אפשרות להתפרנס בכבוד במקצועות אותם למדו.

מדינת ישראל משקיעה מיליארדי שקלים על מנת לעודד עלייה אך טלפון אחד של עולה שהגיע לארץ ולא מצליח למצוא עבודה בגלל בירוקרטיה מסורבלת, מורידה לטמיון כסף רב שהושקע בניסיון להביא ארצה עולים חדשים.

מעבר לעובדה שהעלייה לישראל נפגעת, גם מערכת הבריאות, הזקוקה נואשות לכח אדם איכותי, פולטת מתוכה אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה עוד לפני שנקלטו בה".


חה"כ שרן השכל: "בלתי סביר שרופאים שמגיעים לארץ להתמחות ויכולים לעבוד עם דרכון זר- ברגע שהם עושים עליה לוקחים מהם את האפשרות לעבוד כרופאים. עולים חדשים שמגיעים לארץ עם הכשרה עם מקצוע עם התמחות ולאחר שעבדו שנים כרופאים בעצם לא מצליחים לקבל אישור עבודה ולא מצליחים לקבל תעודה של רופא על מנת לעבוד בארץ.

המצב הזה הוא מצב לא הגיוני הגורם להרבה מאד עולים לעזוב את הארץ וזה מצב שאנחנו צריכים לשנות מחר".


לדברי אריאל קנדל, מנכ"ל עמותת "קעליטה" (ארגון הגג של עולי צרפת בישראל), "עצוב לראות כי מצרפת, המדינה ממנה עלו הכי הרבה עולים בשנים האחרונות, עלו בשנת 2016 כ-5,000 עולים בלבד – לעומת כ-8,000 בשנה שלפני. התעסוקה היא הגורם המרכזי לירידה במספר העולים ולחזרה שלהם לארץ מוצאם, וגם מכשול מרכזי העומד בפני מי שמתלבט האם להגיע לארץ. בימים אלה מוחות נגד המצב אלפי אחיות עולות מוסמכות, שכיום לא יכולות לעבוד בארץ במקצוע שרכשו בגלל שמדינת ישראל לא מכירה בהסמכה שלהן. האם הגיוני שאחיות מוסמכות שטיפלו באזרחי צרפת והוכשרו במדינה עם הרמה הרפואית המובילה בעולם, לא מספיק טובות בשביל מערכת הבריאות בישראל שסובלת ממחסור משווע בכוח אדם?. מקבלי ההחלטות חייבים להסיר הליכים בירוקרטיים שמונעים מהעולים לעבוד במקצועות אליהם הוסמכו ולהכיר ברישיונות התעסוקה של המהגרים. מאז הקמת 'קעליטה', אנו פועלים לילות כימים במטרה למצוא פתרון לקשיי התעסוקה של העולים דוברי הצרפתית, אבל – זה עדין לא מספיק. אם המצב לא ישתנה, כמות העולים תלך ותפחת, ולכן אני קורא למשרד הבריאות ויתר הגורמים הרלוונטיים לשלב כוחות ולהתגייס בכדי למצוא פתרון למצב שנוצר. חשוב מאוד להעלות עולים, אך חשוב לא פחות לדאוג לרווחתם גם לאחר שעלו לארץ".


אליזבת רנאסייה, אחות במקצועה שעלתה מצרפת בשנת 2012, זעקה ואמרה כי אם לא יוכר המקצוע שלה בישראל היא תאלץ לעזוב את הארץ: אני אחות במקצועי מ-1993 ולא ייתכן שאני צריכה לעבור שוב מבחנים שעברתי בתחילת לימודיי. בגיל שלי אני לא יכולה להתחיל ללמוד, יש לי משפחה וארבעה ילדים שאני צריכה לטפל בהם, אין לי כסף לתת להם. מה ההבדל בין החולים בצרפת לבין החולים בישראל. אני רוצה לעבוד ולא אכפת לי לחזור לצרפת".

תגיות
אין עדיין תגים.
המשיכו לעקוב
  • Facebook Basic Square
  • YouTube Social  Icon
  • Twitter Basic Square
bottom of page