top of page

חדשות

חדשות אחרונות
ארכיון

ישראל ביתנו הצליחה במאבקה למען העולים – הכנסת אישרה את הצעת החוק של ח"כ פורר שתאפשר לעולה לקבל

הצעת חוק הדרכונים של ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) עברה היום בקריאה טרומית במליאת הכנסת. החוק יפסיק את האפליה וימנע משר הפנים לסרב להעניק דרכון לעולה רק בגלל שהוא עולה. זאת, בניגוד למצב הנהוג כיום שבו עולה חדש לא יכול להוציא דרכון בשנים הראשונות לעלייתו, רק מהסיבה שהוא עולה חדש ומקבל במקומו רק תעודת מעבר שמגבילה מאוד את תנועתו.

ח"כ עודד פורר אמר בתום ההצבעה : "כל ההתנגדויות לחוק עד היום נבעו ממניעים גזעניים שלוו בניסיונות להכפיש את כל ציבור העולים. לשמחתי וועדת השרים ושר הפנים קיבלו את עמדת ישראל ביתנו שהתקנות המפלות האלה דינן להתבטל והיום התחלנו בצעד הראשון לביטול האפליה הגזענית. נלחמנו במשך חודשים על מנת לקדם את ההצעה, והיום קיבלנו את האישור הסופי לכך שהנוהג הקיים חייב להיפסק ועולים צריכים להיות זכאים לקבל דרכון כמו כל אזרח אחר".

בדברי ההסבר של הצעת החוק צוין כי במדינות רבות בעולם מקובל כי אזרח המדינה זכאי לקבל דרכון עם קבלת האזרחות של אותה מדינה. אמנם כך קורה גם במדינת ישראל, אך עבור אזרחים עולים חדשים זכאות זאת מוגבלת, ובשנה הראשונה לעלייתם ארצה, עולים חדשים מקבלים תעודת מעבר ולא דרכון, אשר מטילה מגבלות רבות על המשתמש בה. בעוד שבעל דרכון ישראלי יכול להיכנס לכל מדינה בעולם אשר עמה יש לישראל הסכמי אשרות, ללא אשרה, המחזיק בתעודת מעבר צריך להצטייד באשרה (ויזה) עם כניסתו לכל מדינה בעולם, ללא תלות בהסכמי אשרות – שירות אשר עולה כסף וגוזל זמן. יתרה מכך, ברחבי העולם נתפסת תעודת המעבר כתעודה שניתנת לאזרח שיש עמו בעיות במדינתו ולכן מוצאים עצמם העולים נדרשים לעיתים לחקירות בחו"ל ולשאלות בנקודות המעבר מדוע אין הם נושאים דרכון. כמו כן, ברוב המקרים, תוקף תעודת המעבר הוא לזמן קצר יותר מאשר דרכון, דבר אשר מחייב את מחזיקי תעודת המעבר להוציא שוב ושוב מסמך זה.

הצעת החוק קובעת כי שר הפנים לא יוכל שלא להיענות בחיוב לבקשת עולה לקבל דרכון רק בשל כך שטרם השתקע בישראל.

ח"כ פורר, שהיה בעבר מנכ"ל משרד הקליטה, הוסיף: "אין ספק שיהודים רבים ברחבי העולם צופים בנו היום ויודעים שכעת מדינת ישראל באמת מסבירת פנים לעולים ואני תקווה שהחוק הזה יוביל גם לגידול במספר העולים לישראל".

תגיות
אין עדיין תגים.
המשיכו לעקוב
  • Facebook Basic Square
  • YouTube Social  Icon
  • Twitter Basic Square
bottom of page